Dag 15: Geld uitgeven als een miljonair - Reisverslag uit Banjarmasin, Indonesië van Karin Brakkee - WaarBenJij.nu Dag 15: Geld uitgeven als een miljonair - Reisverslag uit Banjarmasin, Indonesië van Karin Brakkee - WaarBenJij.nu

Dag 15: Geld uitgeven als een miljonair

Door: Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Karin

25 Oktober 2013 | Indonesië, Banjarmasin

Na eindelijk een goede nacht slapen staan we een beetje bijtijds op. Om 09:00 hebben we afgesproken met Tailah, de gids van gisteren in ons hotel. Het ontbijt in dit hotel stelt echt niks voor. Een kop mierzoete koude thee en een zompig kleine muffin (of zoiets).
Tailah is er stipt om 09:00. Hij wordt van harte aanbevolen door de Lonely Planet. Het is een innemende local, al is zijn Engels voor verbetering vatbaar. We bespreken met hem de opties voor onze tijd in Kalimantan. We hebben, afgezien van vandaag, 6 volle dagen te spenderen. De tocht die we in de gedachten hebben (een driedaagse boottocht naar het Tandjung Puting National Park, die Dolf ook gedaan heeft) biedt hij ook aan. Hij heeft ook een driedaagse trekking waarbij je overnacht bij de dayaks (oorspronkelijke lokale bevolking). Dit spreekt ons ook aan. En we denken volgens mij allebei meteen hetzelfde; 2 x 3 dagen is 6 dagen, dat past precies!! Elke tocht kost ons 1.800.000 Rp per persoon. We zeggen dat we nog even na willen denken.

De trekking is vanuit Banjarmasin en komt daar ook weer terug. Voor de boottocht moeten we met de bus of vliegen naar Pangkalanbun, waar de trip ook eindigt. Het plan wordt dan om eerst de trekking te doen, dan de volgende dag naar Pangkalanbun te vliegen en de boottocht te doen. Dan overnachten en op 1 november 's ochtends terug te vliegen naar Jakarta om daar 's avonds de vlucht naar Schiphol te pakken. De enige vlucht die wij kunnen vinden gaat echter 's middags. Weinig marge dus, en we zijn ons bewust van verhalen over gecancelde of serieus vertraagde vluchten.

We besluiten eerst maar wat rond te lopen en wat ontbijt te scoren. We zijn nog niet de deur uit of een andere gids spreekt ons aan. We besluiten naar zijn verhaal te luisteren. Achteraf vragen we hem om zijn nummer, maar we besluiten al vrij snel niet met hem in zee te gaan.
We bekijken twee Chinese tempels (echt veel chinezen hier!) en eten uiteindelijk in een klein eethuisje. De Roti Bakar Mixed Fruit van Karin blijkt niks meer dan een tosti met jam. Mijn Nasi telur komt gelukkig beter uit de verf.

We ontmoeten Tailah weer in zijn kantoortje. Hij haalt snel nog even pisang goreng voor ons en overlaad ons met bekertjes water. We bespreken het een en ander nogmaals en uiten onze zorgen over de terugvlucht naar Jakarta. Hij belt wat rond, en leidt ons tenslotte naar een reisbureautje. Hier wordt het een en ander nogmaals uitgezocht, en er blijkt ook een vroege vlucht te zijn.Dat is een geruststelling. Mocht daar iets mis mee gaan, kunnen we altijd nog de latere pakken.
We boeken meteen beide vluchten voor het enorme bedrag van bijna 3 miljoen! We moeten er wel speciaal voor naar een bepaalde bank lopen waar we 2.5 miljoen per dag kunnen pinnen. Alsof het niks is... We lopen er met 7,5 miljoen in de pocket weg.

Een goed gevoel dat nu alles is geregeld, en we besluiten nog een kanaaltocht te doen door Banjarmasin. Deze was toch best wel bijzonder. Je ziet de stad echt van een hele andere kant. Schots en scheve huizen op palen in het water waarin van alles wordt gedaan, urinoir, wassen, zwemmen, vissen.... Je voelt je in eerste instantie een beetje een ramptoerist, maar de vrolijkheid, en de volle lachen zijn wel weer heel bijzonder: kinderen die onze boot tegemoet zwemmen en op de foto willen en iedereen die uitgebreid zwaait als we langs varen. Het geeft ook een gevoel van onbezorgdheid. Een heel aparte tegenstelling.

Op de weg terug gaan we langs de grote moskee (Mesjid Raya Sabilal Muhtadin). Het is een prachtig en imposant gebouw: er is plaats voor 5000 mensen om te bidden. Omdat het gebedstijd is, kunnen we niet naar binnen. Moslims bidden 5 keer per dag, dus de kans dat je er niet naar binnen kan is vrij groot. Ook eten we in een Padang restaurant (moesten we echt proberen van neef Bas). Geen vlees, wil twee soorten vis, kreeft en garnalen en de nodige groenten en tempeh. Ik hou het op de witvis en Karin op de groenten.

In het hotel werken we nog even de blogs bij en ontspannen ons een beetje. Straks de tassen een beetje herpakken voor de jungle trek morgen.

• 25 Oktober 2013 - 18:23

Frans:

En, staan jullie al in de Quote 500?
    Alles klinkt lekkerder in het Indonesisch; roti bakar is inderdaad gebakken brood.
    Je kan daar alleen geen kentang goreng istemewa krijgen (patatje speciaal).

• 25 Oktober 2013 - 23:07

Lucia:

Klinkt avontuurlijk, veel plezier!

• 29 Oktober 2013 - 18:39

Thessa:

Hoi Ka en Jeroen,

Na mijn sms van net aan jullie indonesische nummer (hoop ik althans) ook nog even een berichtje via jullie blog. Zouden jullie even willen laten weten of jullie meewillen met het us-weekend vrijdag 13 t/m zondag 15 december. Kosten bij gelijke verdeling 150 tot 200 euro per stel (in sms staat niet per welke eenheid de genoemde kosten zijn, maar dat is dus per stel), bij andersoortige verdeling mogelijk voor jullie minder (of afhankelijk van je keuze meer, maar dat hangt dan van jezelf af).

Zie mailwisseling van m.n. gisteren en vandaag Nederlandse tijd.

Groetjes en veel plezier verder!

Thessa