Dag 6: Green Canyon - Reisverslag uit Pangandaran, Indonesië van Karin Brakkee - WaarBenJij.nu Dag 6: Green Canyon - Reisverslag uit Pangandaran, Indonesië van Karin Brakkee - WaarBenJij.nu

Dag 6: Green Canyon

Door: Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Karin

16 Oktober 2013 | Indonesië, Pangandaran

Na een goede nacht in Bamboe hotel, staan we op tijd op. We worden wakker in het prachtige Pangandaran met slechts het geruis van de ventilator. Voor het eerst geen brommers, auto's en moskeeën die ons wakker maken. Heerlijk! We gaan op de patio van het hotel zitten en gebruiken de free breakfast van ons hotel (ananas pancake). Om 9 uur komt de gids ons ophalen voor de tour naar de Green Canyon. Ik spring op onze scooter voor vandaag met Karin achter op. Eerst rijden we nog naar een ander hotel om een andere tour deelnemer op te halen. Het is Deborah, een meisje uit Zwitserland die al enige tijd door Indonesië en Maleisië trekt. Erg leuk om eindelijk eens een mede backpacker te ontmoeten. Zij springt bij de gids achterop, en we rijden via nogal avontuurlijke wegen naar een aantal lokale ambachtsmensen. Gelukkig is het relatief rustig op de weg. Want het is toch al een tijdje geleden dat ik op zo'n ding heb gezeten. En het ontwijken van alle gaten en hobbels vergt toch enige gewenning.
We bezoeken een Krupuk fabriekje (dat helaas nog niet volop draaide door de feestdagen), een Gula Jawa fabriekje en een Wayang poppen maker. Deze man maakte echt mooie poppen en vertelde er gepassioneerd over. Hij gaf ook nog een korte voorstelling, waar we natuurlijk niks van verstonden. Helaas was zoiets meenemen in onze rugzak geen optie.
Na nog een mooie rit over smalle bospaadjes en slechte wegen, komen we uiteindelijk aan bij de boten die ons de canyon in zullen brengen. Onze gids weet nog drie andere toeristen te scoren, zodat onze boot mooi vol zit. Dit scheelt weer, want we moeten 100.000Rp per boot betalen om te mogen zwemmen in de canyon. De canyon is echt prachtig. Jammer dat het geluid van de moter bijna alles overstemt. Op een gegeven moment kan de boot niet verder, en hebben we de optie om verder te gaan zwemmen. Gelukkig heb ik mijn waterdichte camera bij me. Het water was heerlijk. Het zwemmen was wel lastig met al die rotsen onder water waar je regelmatig tegenaan stootte. Er was ook nog de optie om van een zes meter hoge rots in het water te springen. Natuurlijk pakte ik deze kans, al was ik de enige van onze groep.
Voor de weg terug stappen we weer op de scooter, en rijden we over een brug volledig uit bamboe gemaakt. Best cool. We rijden naar een restaurant aan zee voor onze lunch, waar we na de lunch nog even de zee in duiken en wat op het strand liggen. Daarna volgt nog een bezoek aan een soort kweek en opvang centrum voor schildpadden. Erg mooi om te zien, en we vinden het een donatie waard.
Onderweg smeedden we al plannen om samen met Deborah het National Park te bezoeken. Terug in Pangandaran spreken we af bij een lokaal strand cafe voor de avond.
We mogen de scooter nog even gebruiken, en rijden nog even door Pangandaran en doen nog wat boodschappen. Na ons opgefrist te hebben, wachtten we op Deborah in het Bamboe cafe, maar zien we haar niet verschijnen. Na het nodige gezoek, bleek er ook een Bamboe bar te zijn. Hier ontmoeten we ook Wessel weer. Gisteren goed dronken van de wodka, en ook deze keer is hij stevig aan de sterke drank. Niet echt mijn gezelschapstype. Ook al blijkt hij piloot te zijn.
Maar het was desondanks weer een hele gezellige avond met uiteindelijk ook nog een niet onverdienstelijke live band uit Jakarta.
We spreken met Deborah om 8 uur 's ochtends af voor de trip naar het National Park.
Wij typen eerst nog maar even onze blogs voordat we gaan slapen.
Selamat tidur!