thuis- reisconclusies - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Karin Brakkee - WaarBenJij.nu thuis- reisconclusies - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Karin Brakkee - WaarBenJij.nu

thuis- reisconclusies

Door: k-tje

Blijf op de hoogte en volg Karin

14 November 2010 | Nederland, Utrecht

Moe, verkouden, maar voldaan terug van lange reis door Zuid-Amerika, ben ik nu thuis aan het uitrustenMoe, verkouden, maar voldaan terug van lange reis door Zuid-Amerika, ben ik nu thuis aan het uitrusten. Ik heb een geweldige tijd gehad, bijna 10.000 kilometer gereisd en heel veel ervaring opgedaan.

Alleen reizen
Een nieuwe ervaring. Mensen vroegen mij vaak van te voren of ik het geen eng idee vond om alleen te reizen. Het leek mij spannend, maar ik had er zin in en het leek me een nuttige ervaring. Het was leuk. Weinig heb ik me eenzaam gevoeld. Veel backpackers reizen alleen en in hostels zijn altijd genoeg mensen om iets mee samen te gaan doen. Alleen reizen deed ik vaak alleen en dat is eigenlijk wel praktisch met het maken van beslissingen. En dat zijn toch de momenten dat je even lekker een boekje wilt lezen, een filmpje kijken of je administratie bijwerken.

Typisch Zuid-Amerika
De mensen in Zuid-Amerika zijn erg vriendelijk en gemoedelijk. Op veel plekken kun je wel met Engels uit de voeten, maar het is toch handig als je Spaans spreekt. Backpackers komen uit allerlei landen en spreken Engels. Argentinië is erg goedkoop en Brazilië relatief duur. In Argentinië krijg je nauwelijks muntjes en wisselgeld hebben ze maar zelden. De briefjes gaan vanaf 2 pesos (± 40 eurocent) en zijn vaak smerig en rafelig. Muntjes heb je daarentegen wel nodig voor bussen met muntjesautomaten. In Chili is dit het omgekeerde, daar krijg je als je niet oppast bakken met muntjes. Overal op straten worden dingen verkocht, vooral etenswaren, maar ook zonnebrillen en sieraden e.d. Overal heb je ook kleine winkeltjes waar ze vooral snoep en drinken verkopen. In het zuiden is dat anders, maar dat is ook een stuk rijker en te koud op straat. hier wonen ook de meeste blanken. In het Noorden is de bevolking veelal inheems of een mengeling met Spaans. In Brazilië zie je daarnaast ook veel negers; die schijnen in Argentinië de gele koorts niet te hebben overleefd.
Hostels zijn vaak prima, maar je hebt er ook een paar aftandse bij. Ontbijt is standaard inbegrepen en bijna overal heb je gratis wifi en vaak ook computers die je gratis kan gebruiken. Lakens krijg je standaard en vaak ook handdoeken. Koken kun je overal. Veel hostels organiseren ook excursies.

Tips
-Iguazu Watervallen. Een onwaarschijnlijk prachtig stukje natuur! Vooral de Argentijnse kant is indrukwekkend. Vergeet ook de Garganta del Diabolo niet!
-provincie Jujuy in de buurt van Salta, met name de dorpjes tilcara en Purmamarca. de dorpjes zijn gezellig en hebben nog veel van de inheemse cultuur. Daar heb je ook de regenboogbergen en de zoutvlakten.
-Cafayate, Quebradas (mooie rotsformaties) en wijnboerderijen. Erg heet daar. het hostel El Balcon ook erg gezellig.
-de vulkaan bij Pucon. Erg toeristische maar zware beklimming. een uitdaging.
-Meren Patagonië. Mooi maar koud. Bariloche zelf niet bijzonder. Wel mooi hostel La Bolsa.
-Uruguay. Mensen zijn er heel vriendelijk. Colonia is mooi plaatsje maar je hebt het in een paar uur gezien.
Florianapolis. Tropisch eilandje aan de kust. Erg mooi. Mooie strandbestemming. Hostel sunset lag prachtig op de helling met uitzicht op de baai.