Dag 3+4: Long Tom Pass en Panoramaroute - Reisverslag uit Graskop, Zuid-Afrika van Karin Brakkee - WaarBenJij.nu Dag 3+4: Long Tom Pass en Panoramaroute - Reisverslag uit Graskop, Zuid-Afrika van Karin Brakkee - WaarBenJij.nu

Dag 3+4: Long Tom Pass en Panoramaroute

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

20 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Graskop

Dag 3:Long Tom Pass en Pilgrims Rest

Vandaag is vooral een reisdag.We vertrekken om 8 uur na uitgecheckt te hebben bij het hotel met de nodige rituelen(de koffers worden bij de kamers opgehaald en beneden moet je dan weer je koffer aanwijzen zodat ze zeker weten dat ze de juiste koffers in de bus doen). Ik voel me wel bezwaard dat in dit land van de apartheid zwarte mensen zich zo onderdanig opstellen naar blanken, maar dat zal wel cultuur zijn.
We leggen vandaag ruim 400km af.Gids Steve vertelt af en toe een leuk weetje over wat we langs de weg zien. Hij wijst de townships aan en vertelt hoe de regering kleine huisjes bouwt voor arme mensen die zich dan wel 15 jaar moeten vastleggen voor dat huis. Sommige dorpjes hebben pas sinds een paar jaar elektriciteit. De eerste stop bij een parkeerplaats/wegrestaurant hebben we uitzicht op weilanden waar naast koeien ook neushoorns en struisvogels in de wei staan. Ze zijn wel wat ver weg dus goede foto's worden het niet.Voor lunch stoppen we in een plaatsje waar we tevergeefs proberen te pinnen. Er lijkt een stroomstoring te zijn. Bij het pinautomaat hangen wat rare types rond die beweren dat hij het wel doet en bieden aan ons wel even te helpen. Wij gaan er maar niet op in. De rest van de middag maken we nog wat fotostops, o.a. bij Long Tom Pass, een groot kanon dat hier staat ter herdenking van een grote slag die plaatsvond tussen de boeren en de Engelsen. Er zijn hier ook overal toeristische kraampjes metvrouwen die beeldjes, kleden en sieraden verkopen. Halverwege de middag komen we aan bij Pilgrims Rest, een dorpje dat gesticht is door de goudzoekers. Het blijkt een allerschatigst bergdorpje, met vele toeristische winkeltjes en kraampjes en een paar leuke terrasjes.De hoeden vinden gretig aftrek en de biertjes gaan er graag in bij de groep. Het hotel heeft mooie kamers geheel in koloniale stijl met schattige details en dito bloemetjesbehang. 's Avonds worden de laatste details besproken voor het Krugerpark en de dagen erna: We zullen twee dagen per 4x4 erin trekken en de gamedrive in Hluwehluwe wordt uitgebreid tot een hele dag.

Dag 4: Panoramaroute
We vertrekken laat vandaag: 9 uur. De afstand naar Hazyview waar we vanavond zullen gaan slapen is niet heel groot, maar er staat een goede rondrit op ons te wachten vandaag. Allereerst stoppen we bij een hoog uitzichtpunt waar we overzicht hebben over de gehele Canyon. Na een kwartiertje foto's maken gaan we door naar de Blyde River Canyon, waar de rivier de Blyde door een diepe kloof splitst met de rivier Treur. Het gesteente is hier een beetje roodachtig en vormt troggaten die door de rivier zijn uitgesleten. Het zou een leuke plek zijn om te canyonen als het water hoger had gestaan. Vervolgens gaan we naar Graskop waar we lunchen in een pannenkoekenrestaurant die hier veel zijn, naast toeristische winkeltjes. Ook hier doet de pin het niet. We horen dat dit dikwijls gebeurd door koperdiefstal. Na de lunch rijden we naar God's Window op een berg waar je uitkijkt over de gehele omgeving, daarna bezoeken we nog een waterval en rijden door naar Hazyview, waar we intrekken in de Pine Lake Inn, een best luxe ogend hotel, met zwembad. Het is best warm dus we duiken hier nog even in waarna we gezellig chillen op het gazon. Die avond gaan we vroeg slapen want de wekker morgen zal vroeg gaan...

• 21 Oktober 2014 - 21:30

Carla & Frans De Meijer:

400 km is wel een beste afstand. Dat moet een lange rit zijn geweest. Van de Long Tom pas kon je vast mooie natuurfoto's maken. Ik ben benieuwd.