Dag 15: Laatste dag in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Karin Brakkee - WaarBenJij.nu Dag 15: Laatste dag in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Karin Brakkee - WaarBenJij.nu

Dag 15: Laatste dag in Zuid-Afrika

Door: Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Karin

01 November 2014 | Egypte, Caïro

We worden vandaag voor de wekker wakker. We snoozen nog een beetje en staan dan toch maar op. We herpakken onze koffers een beetje zodat ook alle souvenirs erin passen. In de lounge van het hotel versturen we nog even de blog van gisteren. En naar een rustig ontbijt is het weer tijd om de bus in te gaan voor een lange busreis terug naar Johannesburg. Ik ben benieuwd of we nog iets van de stad zelf zullen gaan zien.
Bij Ladysmith wordt al het verkeer door de politie van de snelweg afgeleid. We begrijpen vanwege een groot ongeluk met 6 vrachtwagens eens stuk verderop. De omweg gaat ons ruim 50 km extra kosten. Maar helaas blijken ze even later te “werken” aan de weg; het asfalt is over bijna de gehele lengte verdwenen en we rijden over een hobbelig gravelpad. Dit kost ons bij elkaar ruim twee uur, dus de koffie en lunch stop worden snel, snel. En wat zien van Johannesburg zit er ook niet meer in. Danny doet zijn uiterste best om ons op tijd op de luchthaven af te zetten. Gelukkig valt de spits rond Johannesburg mee en staan iets na zeven uur op het vliegveld. We checken in en informeren nog even naar de vegetarische maaltijd voor Karin. Karin had afgelopen week nog met Kras gemaild om te zorgen dat het deze keer wel goed geboekt zou zijn. Maar helaas, weer niet. Ook blijken we als groep random in het vliegtuig te zijn ingeboekt. We zitten niet naast elkaar en moeten maar ruilen. We eten nog wat op het vliegveld en ik maak onze laatste Zuid-Afrikaanse randen op aan een nieuw boek.
We moeten vrij vroeg het vliegtuig al in en daar zitten we na een stoelendans alsnog naast elkaar. Het interieur is niet meer in al te beste staat. Stoelen blijven niet in de “upright position” staan, voetbankjes zijn kapot en de entertainment bediening in mijn armleuning werkt niet echt goed. Hopelijk is het vliegtuig zelf wel in goede staat. Mijn stoel zit in ieder geval wel beter dan op de heenvlucht. We krijgen om 11 uur ’s avonds het eten, en voor Karin komen ze na wat lief vragen alsnog met een vegetarische maaltijd op de proppen. Om 4 uur ’s ochtends volgt het ontbijt! Beetje vroeg, maar we landen om kwart over 5 op Cairo. Daar hebben we de nodige tijd te doden, want onze vlucht naar Amsterdam vertrekt pas om 10 uur.