Dag 9: Gamedrive Hluhluwe-Imfolozi National Park - Reisverslag uit Mtubatuba, Zuid-Afrika van Karin Brakkee - WaarBenJij.nu Dag 9: Gamedrive Hluhluwe-Imfolozi National Park - Reisverslag uit Mtubatuba, Zuid-Afrika van Karin Brakkee - WaarBenJij.nu

Dag 9: Gamedrive Hluhluwe-Imfolozi National Park

Door: Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Karin

25 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Mtubatuba

Om kwart voor 5 gaat de wake-up call. Snel opfrissen, spullen pakken, kopje thee naar binnen en de bus in. We krijgen een wel zeer uitgebreid ontbijt pakket met. Om kwart over 5 vertrekt de bus naar het park. Daar staat hetzelfde type 4x4 klaar als in het Krugerpark; een pick-up met opbouw waardoor er 9 mensen achterop mee kunnen. We krijgen weer een goedlachse gids; Sabello. Hij is minder spraakzaam, maar als hij wat vertelt weet hij wel veel details te vertellen.
Dit park ziet er anders uit dan het Kruger. Veel dichtere begroeiing en erg heuvelachtig. We zien hier helaas wat minder wild ook . Wel erg veel neushoorns, waar het park bekend om staat, maar helaas geen zwarte. De naam heeft overigens niks met de kleur te maken. De witte neushoorn heeft een wijde naar beneden gerichte mond omdat deze gras eet. De zwarte een omhoog gerichte mond met een puntig bovenlipje omdat deze van struiken eet. De “wijdmond” werd in het Engels verbasterd tot “white mouth”,en zo is de witte neushoorn ontstaan. Daarna werd de andere de “zwarte”, al hebben ze allebei dus exact dezelfde kleur. Verder zien we nog zebra’s, olifanten, buffels, gnoes en giraffen. En verder nog een aantal mooie vogels waaronder een paar gieren op het nest en een ooievaarachtige. We hebben een ontbijt stop bij een klein picknickplaatsje. Een wrattenzwijn maakt hier de boel onveilig en wordt door de gidsen met stenen weggejaagd.
We rijden na het ontbijt verder en komen bavianen en impala’s tegen. Ook treffen we een baby panterschildpadje op de weg. Erg schattig. Even later zien we een mooie roofvogel. Ik denk iets van een buizerd (ga ik nog even navragen). We zien een groep vervetapen, meer neushoorns. Dan zien we een dier dat we nog niet eerder hebben gezien. Het is een soort kruising tussen een koedoe en een impala. Inyala’s of zoiets.
We houden een korte plaspauze bij de plek waar we ontbeten hebben. Hier treffen we een boel vervetapen om het wc-gebouwtje heen. Ze hebben de prullenbakken in de wc omgetrokken en wat schillen en een kartonnen verpakking gevonden die ze uitlikken. We gaan nu naar het noordelijke deel van het park. Het vinden van leeuwen en luipaarden is helaas niet gelukt.
Hier zien we meer van hetzelfde; zebra’s, gnoes, roofvogels, buffels en bavianen. Met als mooie uitzondering een flinke leguaan. Ook komen we een grote groep waterbokken tegen. En ook erg leuk, mestkevers die hun mestballetjes over de weg rollen. Ondertussen zit het vrouwtje op het balletje eitjes te leggen, en duwt het mannetje het balletje voort. Daarna nog olifanten, wrattenzwijnen, giraffen en inyala’s. Een ook weer de nodige vogels. Het is blijkbaar een goed park voor vogelaars.
We lunchen in een park bovenop een heuvel, hilltop camp genaamd. Wij hebben nog flink wat van het ontbijtpakket over, dus dat gebruiken we als lunch. Ik bestel nog wel een cappuccino, maar dat had ik beter niet kunnen doen. Het was niet best....
Als we verder rijden komen we langs een stapel stenen. Dit is blijkbaar een (nagemaakt) stukje Zulu erfgoed. Als een reiziger onderweg overleed dan werd het lichaam bedekt met een stapel stenen omdat ze geen materiaal hadden om een gat te graven. Andere reizigers die dan langs de stapel kwamen pakten dan een steen, spugen erop, en gooiden deze op de stapel. Als deze bleef liggen was dat een teken van voorspoed; rolde hij eraf, dan stond je wat tegenslag te wachten.
Verder zien we vooral nog veel neushoorns en vogels. Met als lichtpuntje een grote hagedis. We verlaten het park via een andere poort dan we binnen zijn gekomen. Al met al een leuke dag, maar minder spectaculair dan het Kruger. Maar drie gamedrives is misschien ook wel wat veel.
We pakken de bus terug naar het hotel, en Steve heeft het goede nieuws dat we niet in het hotel gaan eten. We krijgen 30 minuten in het hotel om ons op te frissen en gaan dan met de bus naar St. Lucia. Hier hebben we een keuze aan restaurants. Karin en ik zijn de enige die voor de Italiaan kiezen, dus we hebben een romantisch dinertje met zijn tweeën. En we hebben uitstekend gegeten. Terug in het hotel gaan we op tijd naar bed. We kunnen uitslapen, want we moeten pas om 10 uur weer weg met de bus. We willen ook nog even zwemmen, dus we zetten de wekker om 7 uur.

• 26 Oktober 2014 - 20:59

Pa & Ma:

Hoi avonturiers,
    Wat een genot om jullie belevenissen te lezen. En over zoveel dieren waar we nog nooit van hebben gehoord. Zo dacht ik aan een typefout bij vervetapen (dacht dat het velvet zou moeten zijn). Maar ik heb ze nu zelf onder die naam gezien (op internet). Kun je tussen het reizen en trekken voldoende rust vinden Karin? We kijken uit naar het verslag van morgen.

• 27 Oktober 2014 - 07:03

Jeroen:

Karin heeft geloof ik (net als ik) juist behoefte aan wat meer actie en beweging. Afgezien van het zwembad gisteren zijn er niet echt mogelijkheden om wat te sporten.

• 27 Oktober 2014 - 11:47

Lucia:

Wel klassiek hoor, Italiaans eten in st Lucia :)

• 27 Oktober 2014 - 21:18

Carla & Frans De Meijer:

Apen bij de wc... Straks trek je een wc-deur open en kijkt er zo'n aap geïrriteerd op van zijn krantje.

@Pa: ik zou dan eerder aan servetapen denken...