Dag 5: Gamedrive 1 Kruger Park - Reisverslag uit Hazyview, Zuid-Afrika van Karin Brakkee - WaarBenJij.nu Dag 5: Gamedrive 1 Kruger Park - Reisverslag uit Hazyview, Zuid-Afrika van Karin Brakkee - WaarBenJij.nu

Dag 5: Gamedrive 1 Kruger Park

Door: Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Karin

21 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Hazyview

We krijgen iets voor 4 uur ’s ochtends de wake-up call. We frissen onszelf snel even op, pakken de spullen bij elkaar, een gaan naar de lobby. Hier is tijd voor een snel kopje koffie of thee, want om half 5 moeten we vertrekken. Voor iedereen staat een ontbijtpakketje klaar.
De poort van het Kruger Park (Phabeni gate) gaat om 06:30 open en we zijn een paar minuten eerder. Eenmaal door de poort staan er drie 4x4 voertuigen klaar met achterop 9 zitplaatsen. Wij zoeken er één uit en hebben Rufus als chauffeur/gids. Het blijkt een goedlachse man met een goed oog voor het spotten van dieren. Als eerste ontmoeten we de suicide birds (helmparelhoen volgens mij); zo genoemd omdat ze gewoon voor de auto’s de weg op rennen. Daarna zien we al snel de eerste witte neushoorn. Dat is al de eerste van de big five!
Daarna spotten we een steppenschubdier. Een zeldzaamheid begrijpen we. Ook de olifanten zijn snel gevonden. Dat is nummer twee van de vijf. Daarna volgen giraffen, nog meer olifanten, zebra’s en een koedoe. Ook komen we vele impala’s tegen die volgens mij een aardig minderwaardigheidscomplex moeten hebben. Want iedereen rijdt ze gewoon voorbij; niet bijzonder... Ook zien we de nodige vogels, waarbij het achterhalen van de soort nog enige specialistische kennis nodig heeft. Maar er zitten gelukkig een paar vogelaars in de groep. Ik herken (aan de hand van een boekje) in ieder geval de hamerkop.
Dan zien we een hele roedel bavianen. En nog meer giraffen. Opeens scheurt Rufus op hoge snelheid ergens heen. Er blijkt een jachtluipaard (Cheetah) te zijn gespot. Met deze erbij hebben we potentieel een big six! Het gaat lekker. Op weg naar Skukuza camp voor een koffie stop komen we weer de nodige vogels tegen. Ik herken een Vale Toerako, een Donkere zanghavik, een of andere roofvogel in de lucht (gok op een Zwarte Arend) en ik denk een Steppen Buizerd.
In het camp genieten we van wat koffie. Het is inmiddels rond 10 uur. Hier spot ik nog een mooie hagedis (die ik aan Bas laat om te determineren) en komen we de nodige roodschouder glansspreeuwen tegen.
Na de pauze komen we een boel koedoe’s tegen en onze eerste buffel. Dat is nummer drie van de vijf! En we zien ons eerste wrattenzwijn. Hallo Poemba! Langs de weg kruipt gestaag een Panterschilpad. Een van de “kleine vijf”. Bij een rivier spotten we een grote krokodil en zien we naderhand een groep nijlpaarden in het water liggen. Weer scheurt Rufus hard weg. Om de hoek zijn leeuwen gespot, en we vinden twee vrouwtjes leeuwen. Dat is nummer vier van de vijf. Alleen het luipaard nog... We volgen de leeuwen een tijdje als ze langs het water lopen. We zien een alerte groep vervetaapjes die steeds verder terugtrekken. En ook de nijlpaarden zijn op hun hoede. Een ervan is het zat en stapt richting de leeuwen, die gelijk maar het hazenpad kiezen. Even later zien we ze tussen de auto’s door lopen en kunnen we een paar mooie foto’s maken.
We rijden verder, spotten nog wat vervetapen, giraffen, buffels en nijlpaarden. En en opeens zie ik achteruit kijkend wat bewegen en roep hard 'stop'. Ik heb een luipaard gespot! De big five is nog voor de lunch in the pocket! En met het jachtluipaard erbij dus de big six. Helaas loopt hij, na een plasje, snel door. We proberen het dier te volgen, maar het laat zich niet meer zien. We gaan richting Skuzaka voor de lunch en spotten nog wat wrattenzwijnen. Een opeens keert Rufus weer om. De luipaard is weer gespot. We vinden hem links van de weg, waarna hij een buis onder de weg door loopt. En hij komt er precies naast onze wagen weer aan de rechter wegkant uit. Hij sluipt nog wat halfslachtig af op een groep impala’s die daar staan te grazen. Maar zodra die opschrikken doet hij geen moeite erachter aan te rennen. Blijkbaar niet zo heel erg hongerig.
Na de lunch zien we vooral meer van hetzelfde (ja we zijn verwend); na wat olifanten en zebra’s spotten we nog een waterbok, gevolgd door wat giraffen,olifanten en een neushoorn. En ook nog wat vogels die ik niet kan plaatsen.
Rond een uur of 4 ’s middags zijn we weer bij de gate. We zijn best wel gebroken. Tijdens de terugrit van een uur vragen wij ons af wat er nog bijzonder gaat zijn aan de gamedrive van morgen. In het hotel gekomen duik ik met knallende hoofdpijn meteen op bed om wat bij te slapen. Om 7 uur eten we, en daarna werken we kort aan de blog. We hebben wifi, maar het is niet bepaald snel. We gaan daarna snel naar bed. Morgen worden we weer om 4 uur ’s ochtends gewekt.

• 22 Oktober 2014 - 20:34

Pa & Ma:

Hallo wereldreizigers,
    Wat een 'thrill' om al die grote dieren in het wild te zien. Hebben jullie een uitgebreide dierenatlas meegenomen om die snel te herkennen of gaat zoiets tegenwoordig ook al digitaal? Ma en ik hebben aan wild maar een keer een moose en een keer een stelletje reeën 'in het echt' gezien (en daar hebben we bijna twee keer zo veel jaren over gedaan als jullie).
    We zijn dan ook benieuwd naar de foto's en films, want we verwachten uiteraard een privé show te zijner tijd. Kun jij tussen de bedrijven door nog wel voldoende rusten Karin? Voor de dagen die komen wensen we jullie veel kijkplezier toe. En beiden bedankt voor de dagelijkse verslaggeving.

• 22 Oktober 2014 - 23:27

Carla & Frans De Meijer:

The big 5 (6) is inderdaad niet slecht voor één ochtend; daar deed men vroeger toch langer over.
    Ook ik ben benieuwd naar de foto's.

Het is maar goed, dat hier andere (beesten) de suicide birds zijn - mèt helm; op Java waren jullie dat waarschijnlijk zèlf (bij het oversteken).

Vervelend van de hoofdpijn; te lang in de zon gezeten zonder pet?

Geniet ze verder!

• 25 Oktober 2014 - 15:22

Lucia:

Klinkt als een mooi avontuur! Ik ben benieuwd naar de foto's :) Hopelijk inmiddels geen hoofdpijn meer. En dan gaan jullie toch gewoon voor The Big 20? :)