Dag 2:Aankomst in Pretoria - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Karin Brakkee - WaarBenJij.nu Dag 2:Aankomst in Pretoria - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Karin Brakkee - WaarBenJij.nu

Dag 2:Aankomst in Pretoria

Door: Karin & Jeroen

Blijf op de hoogte en volg Karin

18 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Pretoria

Om 7 uur landen we in Johannesburg; er is geen tijdverschil met Nederland. Om 8 uur staat iedereen klaar bij de gids, die we vinden achter het bordje ‘Kras’. De groep verzamelt zich en iedereen stelt zich voor. Het duurt even voordat iedereen er is, want bij een iemand is de bagage niet goed aangekomen. De gids Steve, een Afrikaanse gids, die een mix van Afrikaans en Nederlands spreekt, en chauffeur Denny, nemen ons mee in de bus waar we de rest van de tour mee gaan maken.We rijden naar Pretoria, lokaal Tschwane genoemd, wat op ongeveer 55 kilometer van Johannesburg ligt.
We stoppen op weg naar het hotel eerst bij het Voortrekkersmonument. Als ik het goed begrepen heb een monument ter herdenken van de eerst boeren (met name Nederlanders en Duitsers) die het binnenland introkken en daar te maken kregen met de Zulus. Ze waren op de vlucht voor de Engelsen die interesse kregen in het gebied omdat er diamanten (en later goud) was gevonden. Het is een kolossaal gebouw, met een hele grote binnenzaal met een rondkoepel met een gat erin. Een verdieping lager ligt een epitaaf. Door een gat in het dak komt er op 1 bepaalde dag in het jaar licht terecht op de epitaaf.
De volgende stop is het Kruger huis. Dit huis was vroeger van Paul Kruger, de eerste president van Zuid-Afrika. Het is nu ingericht als museum, met veel van de originele meubels van Kruger zelf, of gelijksoortige uit die periode. In de tuin staat ook een treinstel, wat zijn reiskantoor was, en dat is gemaakt in Nederland. Het museum vertelt het verhaal van zijn presidentschap en zijn vlucht naar Europa, met de hulp van Koningin Wilhelmina, deels met het stoomschip de Gelderlander.
De derde stop is bij de Union Building, waar een deel van de regering huist. Het overgrote deel zit naar ik begreep in Kaapstad, ondanks dat Pretoria de hoofdstad is. Voor het grote pand staat een enorm standbeeld van Nelson Mandela, wat aanleiding is voor veel kitscherige foto’s.
Daarna ga we eindelijk naar het hotel. We zijn best wel moe van de lange reis. Hier krijgen we in een wat chaotische setting de sleutel van onze kamer. Er zitten stickers bij om op de koffer te plakken, zodat het personeel weet naar welke kamer het moet. Maar we vinden dat onzin. We nemen onze koffer meteen wel mee. De kamer is best aardig, maar wij zijn ook niet zo veeleisend. We rusten wat en frissen ons een beetje op. We hebben nog wat tijd te doden en denken een stukje te gaan wandelen. Maar er is niet zo heel veel te zien, en echt veilig schijnt het ook niet te zijn. Dus we zijn zeer snel terug in het hotel. Hier verpozen we de rest van de middag met een aantal reisgenoten onder het genot van de nodige drankjes. Voor het eten krijgen we van Steve een briefing over de komende dagen en de kosten van Krugersafari’s. Dat Afrikaans/Nederlands is soms best lastig te volgen, en niet iedereen begrijpt het direct. Dus er ontstaat de nodige verwarring. Een gamedrive van een hele dag met een 4x4 kost ongeveer 900 rand (ongeveer 65 euro).
We eten in het hotel. De meesten eten van het buffet, maar dat is vooral vlees. Wij kiezen voor a la carte. Na het eten trekt iedereen zicht terug in hun kamer. We worden om 06:15 gewekt! Wij nemen eerst nog even een ontspannen bad en duiken er daarna snel in.

• 21 Oktober 2014 - 20:37

Carla:

Ha luitjes, lekker genieten daar! Veel plezier. Ben benieuwd naar al jullie belevenissen. Groet, Carla

• 21 Oktober 2014 - 21:21

Carla & Frans De Meijer:

Was dat het Mandela-standbeeld met dat konijntje in zijn oor?
    Dat Afrikaans is tog nie so moeilik? :)